Mapa del mon fals

Estàndard

Fa uns mesos vaig demanar als administradors del web de la UAB que canviessin una petita imatge de decoració que representava el món. Avui m’he adonat que m’han fet cas: han penjat una projecció més representativa de la realitat.

Els ho vaig demanar perquè la representació que havien triat era la pitjor representació que es pugui triar; m’explicaré:

Per posar en un rectangle una superfície que correspon a una esfera (bé, a una mandarina) s’han de fer algunes modificacions d’aquesta superfície. La més coneguda és la representació de Mercator; i aquesta té una pega. Consisteix en mantenir les formes de les superfícies però en perjudici de les proporcions; així els pols estan super-engrandits. A sobre la representació que havien triat per el web de la UAB no tenia l’Antàrtida (però sí el pol nord), i això feia que l’hemisferi nord ocupés més de les dues terceres parts del mapa. Quan era petit l’atles que em van comprar patia els mateixos errors, fins al punt que es van equivocar els que el van fer i feien passar l’equador per la línia que marcava el tròpic de càncer.

Una altra projecció possible és la de Peters, que manté la proporcionalitat de mides de les superfícies però aleshores deforma una mica els continents (els fa com allargats).
Una anècdota és que fa molts anys vaig assistir a un petit taller a l’aire lliure (a la devesa de Girona) on ens presentaven el mapa de Peters per fer-nos adonar que la resta del món és molt més gran del que ens pensem, i d’altres consignes per tenir una idea del món menys europacèntrica; i la persona que feia el taller era l’Arcadi Oliveres, al qual jo i molta altra gent tenim molt a agrair-li. Espero que molta informació sensibilitzadora que publico en aquest bloc pugui servir d’homenatge de la seva paciència i entrega.
I finalment m’agradaria remarcar que molt poca gent es pensa que pot canviar les coses -encara que sigui un petit detall en una web institucional- i no és tan difícil. Sempre podem anar amb el principi del “no” ja el tenim, i no amargar-nos per petits fracassos; però confiar que ho podem fer és una bona estratègia.

Deixa un comentari

