L’energia nuclear i els tecnòcrates il·lustrats, i altres coses que ens passen a la vida.

Estàndard

 

Aquest text ve justificat per respondre a un comentari sobre els tecnòcrates il·lustrats.

El penjo com a un nou missatge perquè l’he fet massa llarg i no em deixava el programa.

 

Estic d’acord amb el comentari que m’han fet que estar en contra de l’energia nuclear i viure a Catalunya és convertir-se en un incoherent; o bé en un boig. Jo he tingut sovint atacs de bogeria i m’han vingut ganes d’aïllar-me del món, de deixar de consumir energia i d’estar tot el dia remenant contenidors d’escombraries; i no ho recomano. Però reconèixer l’error que representa el camí triat, tenir capacitat de canviar-ho, denunciar-ho, proposar-alternatives o simplement optar personalment a opcions més sostenibles, i no fer-ho, és una opció que rebutjo. I, segurament estic d’acord amb el que em va fer el comentari, que aquests tecnòcrates il·lustrats no volen l’alternativa al camí que ens porta a l’abisme per por a perdre alguns privilegis que aquests pocs tenen: són cecs perquè prefereixen viure dins l’opulència (opulència virtual, de fet) durant el poc temps que trigarem a caure a l’abisme que no pas frenar, canviar de rumb, i repartir millor els recursos. I he dit que són cecs, però és massa bo per ells, els manca seny, perquè ho veuen però encara confien en una solució improbable. Me’n recordo d’un article publicat al setmanari catòlic català que acabava dient “que el papa sap” i es referia al difunt, i és que l’article era de principis dels noranta, “que l’energia nuclear de fusió ens donarà la solució a les nostres necessitats energètiques”. Qualsevol persona que llegeixi això haurà tret un somriure cínic, però els tecnòcrates il·lustrats tenen una fe cega en aquesta mena de futurs.
I és clar, falta una al·lusió a les alternatives, a quin camí prendre, a on desviar-se, i com fer-ho. I això em porta a una altra anècdota. Un dia una companya de promoció em va convidar a una excursió. Va ser un fracàs d’excursió perquè no vam complir horaris i al final vam caminar molt poc, però al menys la vaig veure i això ho justifica tot. Però curiosament vaig anar a parar al cotxe d’un polític, un ex-diputat i ex-regidor d’una ciutat important, i quan vam comentar temes de futur ell em va contestar com un tecnòcrata il·lustrat, la resposta que em va passar pel cap és que no hem començat a canviar, no es veuen senyals de canvi. I no serà per falta de propostes. Pel que fa a l’energia cal una política de potenciació de la solar fotovoltaica; per exemple, si una família inverteix per posar una teulada fotovoltaica i vendre tota l’energia que generi a la xarxa, i si aquesta inversió, que pot ser d’unes poques desenes de milers d’euros, es recupera amb uns 10 anys, moltes famílies optaran per fer aquesta inversió; però si s’hi posen diners extra i la inversió es recupera amb 5 anys, els sostres solars es multiplicarien. Amb la solar tèrmica no calen tantes ajudes però potser més publicitat; i sobretot més exemple, els edificis públics han de tenir, tots, aquests sostres solars. Segurament si es gestionés bé això, la crisi de la Seat es podria resoldre amb la reconversió del sector cap a aquests nous productes. I els molins de vent haurien de tenir propostes similars, de manera que a moltíssimes ciutats a més dels sostres solars es podrien substituir les antenes per petits molinets que estarien també connectats a la xarxa. Val a dir que l’energia eòlica és la més econòmica que es produeix, i que en un ambient urbà l’impacte ambiental és mínim.
Però l’energia és només una part (més o menys un terç) del problema, un altre terç és la mobilitat, i queda pendent una sèrie de propostes alternatives. I la resta és el consum: producció i transport de mercaderies, i, juntament a això, les deixalles i la seva gestió; també m’ho prenc com a deures.

Deixa un comentari

