Som el nostre canvi

Estàndard

Estic llegint, tal com ho recomana un periodista holandès, cada dia una història de “El libro de los abrazos” d’Eduardo Galeano.

Poso una traducció lliure de la història que m’ha tocat avui; que m’ha caigut del cel…

CELEBRACIÓ DE LES CONTRADICCIONS /2

DESLLIGAR les veus, treure del son als somnis: escric amb la intenció de revelar el que és real meravellós, i descobreixo el que és real meravellós al bell mig del que és real horrorós d’Amèrica.

En aquestes terres, el cap del déu Eleggúa porta la mort al clatell i la vida a la cara. Cada promesa és una amenaça; cada pèrdua, una trobada. De les pors neixen els coratges; i de les dubtes, les certeses. Els somnis anuncien una altra realitat possible i els deliris, una altra raó.

Al cap i a la fi, som el que fem per canviar el que som. La identitat no és una peça de museu, allà estàtica a la vitrina, sinó la sempre sorprenent síntesi de les contradiccions nostres de cada dia.

En aquesta fe, fugitiva, crec. Em resulta la única fe digna de confiança, per tant com s’assembla a la bestiola humana, fotuda però sagrada, i a la boja aventura de viure en el món.

Portada_del_llibre_gif

Avui he tingut una discussió en un “xat” sobre el canvi climàtic. Quan l’hagi acabat ja la penjaré; crec que resultarà educativa. Però aquest text, que anima a seguir endavant malgrat les contradiccions era el que necessitava. Gràcies, Eduardo, tu també ets d’aquells imprescindibles que deia Brecht,  perquè “lluiten tota la vida”.

I el periodista holandès diu a la contraportada del llibre: “llegeixi una història per dia i serà feliç la meitat de l’any. Llegeixi una història per dia i estarà trist l’altra meitat. Cada pàgina és tan formosa com el llibre”.

2 responses »

  1. Recordo que em vàres deixar un llibre de l’Eduardo Galeano, i que el vaig disfrutar amb les seves belles narracions.

    Sí, tal com dius a la traducció:
    La identitat no és una peça de museu, allà estàtica a la vitrina, sinó la sempre sorprenent síntesi de les contradiccions nostres de cada dia.

    Els canvis fan por, per això és una cel·lebració cada petit canvi que fem cada dia.

    Una abraçada, Fermí

  2. Crec que el llibre era “Patas arriba” (vaig fer una petita ressenya del llibre en aquesta entrada: http://mikell.bloc.cat/post/2683/37076).
    Per variar, tu i jo, del mateix text, en destaquem diferents coses. Jo posava èmfasi en el canvi, que ens identifica, en la contradicció que ens fa vius; i tu et fixes en el canvi.
    Som ben complementaris!

Deixa un comentari

